Malam 7 likur

on Tuesday, September 8, 2009

Malam 7 likur kian menjelang tiba, di taman kita pun telah terasa kemeriahnya dengan pelita atau lampu minyak tanah telah dinyalakan dijalan jalan menuju kerumah sejak minggu lepas lagi. Kemeriahan ini begitu terasa ketika kita melalui fasa 3 dan 4. Selain dengan pelita ada yang lebih senang dengan penggunaan lampu elektrik atau lampu kelip kelip kerana ia lebih bersih dan praktikal, namun keaslian sambutan Hari Raya selalunya akan berkurang dengan penggunaan ini.

Namun ada yang mengaitkan budaya ini dengan amalan masyarakat Hindu yang menerangi rumah untuk menyambut Dewi Lakshmi (Dewi Kekayaan) masuk ke rumah pada malam Deepavali. Tetapi budaya ini dibolehkan jika ia bertujuan menerangkan perjalanan jemaah ke surau atau masjid.

Sudut agama pula, malam tujuh likur sering dikaitkan dengan Lailatulqadar iaitu detik keemasan untuk individu Muslim merebut syurga apabila malaikat dan Jibril akan turun ke bumi untuk mengaminkan doa orang yang bersembahyang, bertasbih, bertahmid dan bertakbir kepada Allah.

pelita pelita yang dipasang sepanjang jalan 9B fasa 3

pelita dipasang dipagar hadapan rumah sepanjang jalan 9D


Rumah salah seorang sahabat dijalan 9D


ini pula kat rumah saya hehehe

0 comments:

Post a Comment

http://tamandesapermai3.blogspot.com tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman blog ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami.